Jeugdgezondheidszorg

Het is belangrijk dat uw kind gezond is, zich goed ontwikkelt en zich thuis en op school prettig voelt. Daarom werken we nauw samen met de GGD Zaanstreek/Waterland. We hebben goede contacten met het Jeugdgezondheidszorgteam dat bestaat uit een jeugdarts, een jeugdverpleegkundige, een doktersassistente en een logopedist. Indien er zorg is om een van onze leerlingen, schakelen we een deskundige uit dit team in. Alle kinderen die vijf jaar worden en alle kinderen in groep 7 krijgen een Preventief Gezondheidsonderzoek. Zo krijgt u twee keer in de basisschoolperiode een beeld van de lichamelijke gezondheid van uw kind. 5-jarigen krijgen bovendien een spraaktaal screening. Deze screening wordt uitgevoerd door de logopediste en vindt plaats op school.

Centrum Jeugd & Gezin
Bij het Centrum voor Jeugd en Gezin Waterland kunnen ouders terecht met vragen over de gezondheid, opvoeding en ontwikkeling van hun kind, vanaf het moment van zwangerschap totdat het kind 23 jaar is. In iedere fase begeleidt het CJG zowel kinderen als hun ouders/verzorgers met informatie en advies over ontwikkeling, gezondheid, welzijn en gedrag.

Schoolmaatschappelijk werk
De schoolmaatschappelijk werker van Spirit houdt maandelijks een spreekuur op school.
De ouder(s)/verzorger(s) en leerkrachten kunnen tijdens de inloop vragen stellen over hun kind/leerling waar ze tegen aanlopen in de thuissituatie met bijvoorbeeld de opvoeding of op school in de groep.

De schoolmaatschappelijk werker zit ook in het Ondersteuningsteam van de school. Soms heeft een leerling het even lastig en biedt de schoolmaatschappelijk werker individuele hulp aan. Naast een luisterend oor tijdens de gesprekjes worden er tips gegeven over bijvoorbeeld weerbaarder worden, sociale vaardigheden, hoe om te gaan met AD(H)D, scheiding van ouders, verlies/rouwverwerking, enzovoort. Als blijkt dat ouder(s)/verzorger(s), kind of het hele gezin intensievere hulp nodig heeft, kan met toestemming de hulpvraag worden ingebracht in het Kernteam Jeugd van de gemeente Waterland.

De gemeente Waterland biedt deze hulpvorm voor de jeugd en scholen aan. Er zijn geen kosten verbonden als er hulp ingezet wordt vanuit de schoolmaatschappelijk werker.

"We hebben een vrolijke en leerzame school."

"We doen onderzoekjes met verschillende thema's (wat ik niet altijd leuk vind, maar het is wel heel leerzaam). We werken met iPads en leer je omgaan met apparatuur.'