Onze schoolnaam

Onze school is vernoemd naar verzetsstrijder en journalist Henk van Randwijk (1909-1966), die ook een tijd in Ilpendam heeft gewoond. Hij groeide op in een gereformeerd tuindersgezin met zes kinderen. Hij werkte bij zijn vader in het bedrijf en studeerde voor onderwijzer. In de crisisjaren ontwikkelde hij linkse opvattingen.

Tweede Wereldoorlog
In de oorlog was Van Randwijk onder de schuilnaam Sjoerd van Vliet snel betrokken bij de illegaliteit. Hij was één van de oprichters van Vrij Nederland en fungeerde als hoofdredacteur. In 1942 werd hij door de Duitsers gearresteerd en zes weken lang verhoord; hij ontkende stug en hield vol dat iemand met zijn theologische opvattingen geen verzetsblad kon uitgeven. Hij werd vrijgelaten met de uitroep: "U bent òf onschuldig, òf de grootste leugenaar die er bestaat".

Na 1945
Na de Tweede Wereldoorlog onderscheidde Van Randwijk zich door in Vrij Nederland te pleiten voor onafhankelijkheid van Indonesië. Het kostte het blad veel abonnees. Van Randwijk zag zich genoodzaakt af te treden als hoofdredacteur. In de jaren daarna trad hij veel op als commentator, onder andere op de televisie. De armoede in de wereld was een belangrijk thema.
Op het Weteringplantsoen in Amsterdam, tijdens de oorlog een fusilladeplaats, is een monument opgericht dat gesierd wordt met dichtregels van Van Randwijk:

'Een volk dat voor tirannen zwicht
zal meer dan lijf en goed verliezen
dan dooft het licht...'.

Meer informatie over Henk van Randwijk.

"De leerkrachten doen hun uiterste best om het maximale uit het kind te halen te halen."

"Leuk dat er steeds een thema is waar de hele school aan werkt en dat er wordt ingespeeld op de actualiteit."